Novinárska etika je podľa skúseností redaktorov siete regionálnych týždenníkov MY mnohým informačným médiám na Slovensku úplne cudzia. Obsah kradlo vydavateľstvu Petit Press napríklad vydavateľstvo denníka N – N Press, vydavateľstvo denníka Nový Čas – Ringier Axel Springer Slovakia, ale i televízia Markíza, či malé weby ako omeste.sk, nitraden.sk, či Naše Novinky, ale i tlačová agentúra TASR.

Etický kódex slovenského syndikátu novinárov hovorí okrem iného, že novinár nesmie uverejniť pod vlastným menom, alebo skratkou žiadne cudzie dielo a ani nesmie preberať informácie z publikácie bez odkazu na prameň. Žiaľ, skúsenosti vydavateľstva Petit Press/siete regionálnych týždenníkov MY, v tomto smere sú úplne opačné.

Šéfredaktorka Divízie týždenníkov MY vydavateľstva Jana Paulovská, redakciu mediawatch.dog upozornila, na nekorektné preberanie informácií z portfólia ich týždenníkov MY, neuvedenie zdroja informácie, dokonca i neuvedenia autora fotografie.

Aktuálne napríklad v článku a reportáži titulu MY Trnavské noviny, zverejnených aj na webovej stránke vydavateľstva www.našaTrnava.sk odznela informácia o dôchodcovi Adamovi Betákovi, ktorý by sa chcel opäť zamestnať ako kontrolór parkovacích lístkov v meste Piešťany, no už nie ako zamestnanec Služieb mesta Piešťany, odkiaľ ho pred vyše rokom prepustili, ale ako zamestnanec Mestskej polície.

Predtým sa informácia o tom, že sa Adam Beták chce vrátiť ku kontrole parkovacích lístkov prostredníctvom práce cez mestskú políciu mesta Piešťany, neobjavila nikde.

Markíza a denník Nový Čas následne spracovali tému, bez uvedenia zdroja prvotnej informácie. Nový Čas uverejnil aj našu fotografiu (archív MY Trnavské noviny, web našaTrnava.sk) s našim súhlasom, ale bez uvedenia zdroja, čím sme uverejnenie podmienili,“ vyjadrila sa pre mediawatch.dog, šéfredaktorka Divízie týždenníkov MY, Jana Paulovská.

Vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia, pod ktoré Nový Čas patrí, teda nedodržalo dohodu, čo je nekorektný postup a veľkému vydavateľskému domu neprináleží takéto správanie. Vydavateľstvo sa, i po naliehaní redakcie mediawatch.dog, odmietlo vyjadriť.

„Tieto situácie zažívame pravidelne a s podobným jednaním majú skúsenosti takmer všetci redaktori siete týždenníkov MY. Naozaj nejde o náhodný problém, ale o plošný. Nesmierne nás teší, že sme zdrojom inšpirácie pre kolegov, avšak ocenili by sme, keby sa v takýchto prípadoch uvádzal korektne odkaz na naše média,“ dodala pre mediawatch.dog Jana Paulovská. „Stáva sa, že lokálne rádia napríklad doslovne prečítajú správu z novín ako autorskú, bez uvedenia média.“

Z informácií od regionálnych redaktorov je zrejmé, že nekorektne sa správajú aj na štátnych úradoch.

Šéfredaktorka MY Oravské Noviny Lýdia Vojtaššáková, popísala prípad, keď v máji Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na požiadavku o informácie ku konkrétnemu článku v súvislosti s vydávaním zbrojných preukazov v Dolnom Kubíne, reagovalo, že im nemôže poskytnúť informácie k prípadu korupcie. Krátko na to ministerstvo usporiadalo tlačovú besedu s konkrétnymi informáciami aj detailmi pre veľké média v Bratislave.

Skúsenosti s preberaním článkov, citácií, respektíve tipov z uverejnených článkov, nemajú len s printovými médiami, televíziami, ale napríklad aj s agentúrami.

„Napríklad v MY Oravské noviny sme mali 7. marca – Oravci a Poliaci chcú spojiť to, čo história pretrhla (vlastná téma z osobnej návštevy obce). TASR vydala 9. marca – Spoločný projekt má vzkriesiť pretrhané väzby poľských a slovenských Oravčanov,” upozornila Lýdia Vojtaššáková.

Zo skúsenosti šéfredaktorky MY Oravské noviny vyplýva, že webové lokálne média sa po upozornení spravidla ospravedlnia a články stiahnu zo svojich webov. “Niektoré sa, ale tvária, akoby sa nič nedialo.”

Veľmi čerstvú skúsenosť s preberaním článkov má aj Miriam Hojčušová, šéfredaktorka MY Nitrianske noviny a našaNitra.sk. „V nedeľu večer 28. 5. som nahodila článok o nitrianskej nemocnici. V pondelok dopoludnia (okolo 10. h som si všimla) sa objavil „rovnaký“ článok na nitraden.sk, urobený z môjho článku – sú tam informácie, ktoré som ja osobne zistila (napr., že zhotoviteľom projektovej dokumentácie na tunel a heliport je tá istá firma). Názov takmer totožný (nasanitra: nadzemný tunel bude drahší. nemocnica musela vrátiť dotáciu. V článku na nitraden.sk je citovaná aj hovorkyňa FN – tá mi o 9.58 h potvrdila, že s nikým iným o veci nehovorila. Až následne, čo nitraden.sk zverejnil článok o FN, dostala hovorkyňa mail s otázkami od redaktorky agentúry SITA, – redaktorka prispieva aj na nitraden.sk,” upozorňuje, Miriam Hojčušová.

Konanie portálu nitraden.sk je nekorektné, porušuje autorský zákon, ale i etický kódex novinára, a etický kódex preberania obsahu, ktorý vytvorilo združenie IAB Slovakia, ktoré sa problematikou skvalitnenia online prostredia dlhodobo zaoberá.

Aktualizované: „To, čo tvrdí Hojčušová je obyčajný dohad, takých by sme mohli aj my uviesť niekoľko. Dokonca Miriam Hojčušová už asi zabudla ako použila cca pred 2-3 rokmi bez povolenia (ako by ste vy napísali – “ukradla”) našu fotku do printových novin. Takže ak by sa chcela či už ona alebo nejaký iný jej kolega začať konfrontovať, tak veľmi radi,“ uviedla redakcia portálu nitraden.sk v komentári pod článkom.

Preberanie článkov riešili vo vydavateľstve Petit Press už veľakrát. V roku 2015 to bolo napríklad s vydavateľom periodika Naše Novinky, ktorý v mierne pozmenej podobe zverejnil článok doslova ukradnutý z portfólia regionálnej siete týždenníkov MY. Vydavateľstvo Petit Press vtedy zvažovalo aj podanie súdnej žaloby, nakoniec, ale od tohto kroku upustili.

„Vydavateľ sa zatiaľ rozhodol žalobu nepodávať. Podstatné ale je, že sme NN upozornili na nezákonný postup a čas kedy bude žaloba podaná je vecou stratégie postupu. Každopádne ide o zásadný problém, ktorý má byť riešený nie len aktívne zo strany vydavateľa, ale ide aj o trestný čin, ktorý by mal byť náležite stíhaný podlá predpisov trestného práva,“ hovorí Jana Paulovská.

Šéfredaktorka siete týždenníkov MY, pre mediawatch.dog ešte povedala, že kým doteraz jednotlivé prípady riešili len individuálne a zmierlivo, teraz ich začali cielene sledovať a dokumentovať.

V minulosti denník N použil neoprávnene fotografie, ktoré boli vo vlastníctve vydavateľstva Petit Press, a až po upozornení redakcie mediawatch.dog, že porušili zákon, tieto fotografie stiahol a nahradil inými.

Kradnutie informácií, fotiek či dokonca celého obsahu je naozaj závažná vec, ktorá veľmi poškodzuje prácu, nasadenie a iniciatívu redaktorov, ktorí na základe zisťovania, overovania, vyžiadavania informácií, návštevy terénu priniesli informáciu ako prví. Takéto správanie zo strany médií a vydavateľstiev je nekorektné a narúša celkový obraz a integritu mediálneho prostredia na Slovensku.

Do siete MY vydavateľstva Petit Press celkovo patrí 31 titulov. Týždenníky MY aktuálne vychádzajú podľa auditu Audit Bureau of Circulatons SR (ABC SR) v náklade takmer 127-tisíc výtlačkov, predaj sa pohybuje na úrovni 89 500 kusov a zamestnávajú približne 60 regionálnych redaktorov.

Okrem lokálnych týždenníkov pod značkou MY sú aj redaktormi webových stránok patriacich pod sme.sk, šéfredaktorkou celej siete ja Jana Paulovská, jednotlivé redakcie majú samostatných výkonných šéfredaktorov.

Oslovili sme všetky vydavateľstvá, vrátane Ringier Axel Springer Slovakia (odmietli sa vyjadriť), televíziu Markíza (nevyjadrila sa) a tlačovú agentúru TASR, ich stanovisko doplníme do publikovanej správy, ak ho pošlú.